key: cord-0067736-2offkljh authors: nan title: Abstracts, 16. Deutscher Allergiekongress, Dresden, 30. September-2. Oktober 2021 date: 2021-09-24 journal: Allergo J DOI: 10.1007/s15007-021-4862-1 sha: aec7047247603549f1567f463d5b29fa4c801ad7 doc_id: 67736 cord_uid: 2offkljh nan Background: Atopy is associated with nutritional deficiencies. The bovine protein beta-lactoglobulin (BLG) combined with micronutrients (holo-BLG) targets and nourishes immune cells. A holo-BLG lozenge already demonstrated positive clinical effects in allergic patients. To further investigate the allergen-nonspecific effects of holo-BLG, we used three different study approaches. Methods: 1) 32 house dust mite (HDM)-allergic patients were challenged in an allergen exposure chamber (AEC) before and after 3 months of daily supplementation (suppl.) with the holo-BLG lozenge. Primary endpoint was the difference in Total Nasal Symptom Score (TNSS) after 120 min of HDM exposure. Symptoms of nose, eyes, bronchi and other were depicted as median Total Symptom Score (TSS); 2) 71 patients allergic to birch pollen, HDM and/or animal dander were monitored using an online survey with regards to subjective effects during 3 months of suppl.; 3) an observational study is conducted to assess the robustness of clinical effects (rhinoconjunctivitis score, combined symptom and medication score) after 3 months suppl. with holo-BLG. Results: In the AEC study, the median TNSS was significantly reduced by 60 % (p=0.0034) after suppl. with holo-BLG, compared to baseline. As an important secondary outcome measure, the TSS was improved by 40 % (p<0.0003). In the online survey, 68 % of participants reported that their allergic symptoms or general well-being was improved after 3 months of suppl.; 93 % of participants described the tolerability of the lozenge as very good or good. The third study currently investigates 28 adults and 9 children allergic to birch pollen or HDM and/or animal dander. Allergic symptoms and medication use will be documented daily over the entire suppl. period. Conclusion: The excellent tolerability and significant symptom improvement after only 3 months of suppl. with the lozenge contribute to the evidence of this newly developed 'food for special medical purpose'. Background: The holo-BLG (beta-lactoglobulin) lozenge targets micronutritional deficiencies in immune cells of allergic patients. Previous studies have shown that holo-BLG supplementation (suppl.) could improve symptoms of pollen and house dust mite (HDM) allergic patients. Our previous study documented 60 % (p= 0.0034) improvement of the Total Nasal Symptom Score (TNSS) after 3 months holo-BLG suppl. in HDM allergic patients after a controlled provocation in an allergen exposure chamber (AEC). To measure long-term memory effects of the holo-BLG suppl., a follow-up visit was initiated and patients from our previous study were asked to undergo another visit in the AEC. Methods: After 7-8 months without holo-BLG suppl. (visit 5, V5), 27 of 32 HDM allergic patients of our previous study were again exposed to HDM (Dermatophagoides pteronyssinus and farinae -1:1, faeces and body allergens, 250 μg/m 3 ) for 120 min in the AEC under the same standardized conditions (21°C, 55 % relative air moisture). Symptoms for nose, eye, bronchi and others were recorded every 10 min and summed up to the total symptom score (TSS). Results: At V5 the TNSS (primary endpoint of our previous study) was improved by 20 % (p=0.1516) compared to V1 (before suppl.). The TSS, one secondary endpoint of the previous study, was improved by 40 % (p=0.004) at V5, comparable to the reduction at the end of the suppl. with holo-BLG for 3 months (V3, 40 % reduction, p<0.0003). The exploratory analysis of the temporal evolution of all symptom scores with mixed effects models demonstrated clinically meaningful improvement of symptoms, manifested in a lower symptom increase upon HDM challenge during V5 compared to V1. Conclusion: Seven to 8 months after suppl. patients still experienced improvement of their allergic symptoms during the controlled exposure in the AEC with HDM compared to symptoms before holo-BLG suppl. Hence the holo-BLG lozenge provides a form of immunological memory, likely via innate mechanisms. Die Effektivität von "AllergoEye", eines vollautomatischen Systems basiert auf künstlicher Intelligenz, bei der Objektivierung des konjunktivalen Provokationstestes Y. Yarin, A. Kalaitzidou, K. Bodrova, I. Kalaitzidis HNOPraxis Dr. Yarin, Dresden, Deutschland Hintergrund: Die Bedeutung des konjunktivalen Provokationstests (KPT) in der Allergologie nimmt aufgrund seiner Einfachheit, Präzision und Sensitivität stetig zu. Bisher gab es jedoch keine einfache Möglichkeit, eine allergische Reaktion durch eine konjunktivale Provokation quantitativ zu analysieren und zu bestimmen. Methode: Die auf neuronalen Netzen und künstlicher Intelligenz basierende Plattform "AllergoEye" wurde entwickelt, um die allergische Reaktion der Sclera vollautomatisch, schnell und einfach zu quantifizieren. "AllergoEye" besteht aus einer Android-basierten Kamera mit gesteuertem Lichtstativ und einem PC-basierten KI-Servermodul. Diese bietet dem Arzt Echtzeitsteuerung für eine vollautomatische quantitative Auswertung. Es gibt Schnittstellen, die einen Datenexport aus dem KI-Modul in Statistik-und oder Medizinsoftware ermöglichen. Ergebnisse: Die präklinische Untersuchung an 9 Patienten, welche eine subkutane Immuntherapie im Jahre 2020 begonnen hatte, zeigte bereits nach 3 Monaten eine Effektivität durch die Senkung des Summationssymptomscores. Diese Effektivität wurde zusätzlich, während des KPT, durch eine starke Korrelation zwischen Therapieeffektivität, Reduktion der Rötung und die Quantifizierung in den Ergebnissen des "AllergoEye" bestätigt. Die Ergebnisse zeigten, dass durch einen Arzt oder das medizinische Personal nur eine geringe signifikante Verbesserung, bei der die subjektive Rötungsbestimmung der Sklera nach 3 Monaten der Therapie, festgestellt werden konnten. "AllergoEye" dagegen lieferte Ergebnisse, welche die statistisch signifikante Senkung die Rötung der Sklera zeigen. Damit ist die Genauigkeit und Sensibilität der Rötungsanalyse des "AllergoEye" denen eines Menschen bei weitem überlegen. Schlussfolgerung: Die Plattform "AllergoEye" in Kombination mit KPT, ist zur Diagnose und Kontrolle der Hyposensibilisierung einer allergischen Rhinokonjunktivitis und als quantitative Methode für klinische Studien in der Allergologie bestens geeignet. Doppelexposition mit Ozon und Gräserpollen in der Allergen-Expositionskammer bei Patienten mit allergischer Rhinokonjunktivitis: eine prospektive Fall-Kontroll-Studie J. Fluhr, P. Joshi, K.-C. Bergmann, T. Zuberbier Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Charité -Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland Hintergrund: Durch die dramatischen Änderungen der klimatischen Bedingungen wird eine Zunahme von allergischen Symptomen sowie eine Zunahme an Pollenallergikern berichtet. Darüber hinaus ist eine Symptomverstärkung bei Ozonbelastung zu beobachten. Es scheint einen Zusammenhang zwischen Allergien und einer negativen Beeinflussung epithelialer Barrierefunktionen zu geben. Ziel: Ziel der Studie war es, die Wirkung von Ozon und Pollen in einer kontrollierten Exposition zu quantifizieren. Es sollte die Hypothese überprüft werden, ob Ozon eine Zunahme der mukosalen-, und Haut-Symptome unter Pollenexposition bei Gräserpollenallergikern induziert. Methodik: Die prospektive Fall-Kontroll-Studie erfolgte mit 8 Gräserpollenallergikern und 8 Nichtallergikern. Die Exposition erfolgte in der Pollenkammer mit Gräserpollen sowie Ozon. Wir verglichen eine Doppelexposition (DE) mit kürzerer und längerer Dauer. Dokumentiert wurden das generelle Wohlbefinden der Probanden, bronchiale und nasale Symptome. Hautphysiologische Parameter wurde anhand der Hornschichtfeuchtigkeit, Hautrötung, pH-Wert und Barrierefunktion bestimmt. Ergebnisse: Wir konnten zeigen, dass eine DE bei Pollenallergikern im Vergleich zu gesunden Probanden zu einer signifikanten Induktion der nasalen Sekretion führt, die bei längerer Expositionsdauer ausgeprägter war. Das allgemeine Wohlbefinden war unter der DE deutlich gegenüber Pollen bzw. Ozon alleine verschlechtert mit einem negativen Einfluß der DE-Dauer. Bezüglich der Hautphysiologie führt die DE zu einer Verschlechterung der Barrierefunktion und Hornschichtfeuchtigkeit, einem Anstieg des pH-Wertes sowie einer Zunahme der Hautrötung. Diskussion: Die Nasenschleimhaut wird durch die DE mit Ozon und Gräserpollen negativ beeinflußt. Eine kutane Barriere schädigung konnte bei Allergiepatienten mit einer Dosis-Wirkungsrelation nachgewiesen werden. Der Oberflächen-pH wird kann als möglicher Modulationsmechanismus angesehen werden. bewerteten täglich den Schweregrad ihrer AR-Symptome. Ein Tag mit AR-Exazerbation wurde als ein Tag gewertet, an dem ein Patient zur für die Aufnahme in die Studie erforderlichen Symptomschwere zurückkehrte, d. h. ein täglicher Rhinitis-Gesamtsymptom-Score von mind. 6 oder 5, mit mind. einem der 4 Symptome als schwer eingestuft. Ergebnisse: In Studie 1 waren 711 (300IR HSM Tablette) und 765 (Placebo) Patienten zu Studienbeginn sowie 586 (300IR) und 676 (Placebo) Patienten zum Studienende auswertbar. In Studie 2 waren 153 (300IR) und 163 (Placebo) zu Studien beginn sowie 141 (300IR) und 153 (Placebo) zum Studienende auswertbar. In beiden Studien war der Anteil der Tage mit AR-Exazerbationen in den Behandlungsgruppen zu Studienbeginn ähnlich (Studie-1: ca. 71 %, Studie-2: ca. 78 %) und nahm während des Behandlungsjahres ab. Der Anteil der Tage mit AR-Exazerbationen war in der 300IR-Gruppe (Studie-1: 27 %, Studie-2: 15 %) geringer als in der Placebo-Gruppe (Studie-1: 34 %, Studie-2: 20 %) mit statistischer Signifikanz in Studie-1 (p=0,0003). Ein mit der 300IR HSM Tablette behandelter Patient kann von einer Reduktion der Tage mit AR Exazerbation um 25 (Studie-1) bzw. 20 Tage (Studie-2) pro Jahr im Vergleich zu einem mit Placebo behandelten Patienten profitieren. Schlussfolgerung: In zwei Phase-II/III-Studien war die Behandlung mit 300IR HSM-Tabletten mit einer geringeren Anzahl an Tagen mit AR-Exazerbationen im Vergleich zu Placebo verbunden. Sicherheit und Verträglichkeit der 300IR Hausstaubmilbentablette aus gepoolten Daten klinischer Studien sowie Daten nach der Markteinführung M. Worm 1 , U. Kreuzberg 2 , K.-C. Bergmann 1 1 Allergologie und Immunologie, Klinik für Dermatologie und Allergie, Charité, Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland; 2 Stallergenes GmbH, Medical Affairs, KampLintfort, Deutschland Hintergrund: Wirksamkeit/Sicherheit der 300IR Hausstaubmilben (HSM) Tablette zur sublingualen Immuntherapie (SLIT) wurden im klinischen Entwicklungsprogramm (CDP) bei allergischer Rhinitis (AR) belegt. Sicherheit/Verträglichkeit der 300IR HSM Tablette wurden durch gepoolte Daten aus klinischen Studien und Post-Marketing Follow-Up (PM-FU) untersucht. (Worm et al., Allergy 2020 (75) ; S109, 1869) Methoden: Patienten (5-65 Jahre) mit HSM-AR wurden in eine von 8 DBPC-Studien randomisiert. Unerwünschte Ereignisse im Zusammenhang mit der Behandlung (TEAE) mit der 300 IR Tablette oder Placebo wurden zusammengefasst und in Subgruppen von Erwachsenen/Jugendlichen und Kindern analysiert. Seit der Marktzulassung in Japan (2015) wurden Berichte über Nebenwirkungen (UAW) gesammelt. Ergebnisse: Im CDP wurden 1583 Erwachsene/Jugendliche und 270 Kinder (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) Jahre) mit der 300IR-Tablette behandelt, 1588 bzw. 258 erhielten Placebo. In Studien berichteten 57% der Erwachsenen/Jugendlichen und 50 % der Kinder TEAEs mit 300IR-Tabletten (mit Placebo: 18 % Erwachsene/Jugendliche, 13 % Kinder). TEAEs entsprachen oft oralen, leichten oder mittelschweren Reaktionen, wurden meist an den ersten Tagen berichtet und nahmen in den nächsten 3 Monaten ab. 3 Erwachsene, 1 Jugendlicher und 1 Kind berichteten schwerwiegende TEAEs, die medikamentös behandelt wurden. In > 4 Jahren PM-FU wurden > 80000 Patienten mit 300 IR-Tabletten behandelt, meist waren berichtete UAW lokale, orale Reaktionen. Wichtige, spezifische Risiken, die in Studien und PM Nachverfolgung berichtet wurden, waren anaphylaktische Reaktionen (10 Fälle), schwere laryngopharyngeale Reaktionen (4 Fälle), eosinophile Ösophagitis (3 Fälle) sowie 4 Berichte über Autoimmunerkrankungen, kein Bericht über einen anaphylaktischen Schock. Schlussfolgerung: Gepoolte Sicherheitsdaten im CDP zeigten das günstige Sicherheitsprofil der 300IR HSM-Tablette. Die Ergebnisse zur PM-Sicherheit stimmten mit Sicherheitsdaten aus klinischen Studien überein. Clinical relevance of treatment with 300IR house dust mite SLIT tablet Background: The efficacy of the 300IR house dust mite (HDM) tablet was confirmed in a large, RDBPC Global Phase III trial in adults and adolescents with HDM allergic rhinitis (AR) [ Demoly et al. JACI 2021] . The clinical relevance of the treatment effect is illustrated hereafter. Method: Eligible patients with medically confirmed HDM-AR received the 300IR HDM tablet or placebo once daily for one year. Based on the patient-reported symptom severity and use of rescue medication, the treatment effect was assessed through two balanced combined scores, the EAACI-recommended Average Combined Symptom and Medication Score (aCSMS0-6, pre-defined endpoint) and the Average Total Combined Rhinitis Score (ATCRS0-24, post hoc endpoint) as analysed during the primary period (4 weeks at the end of treatment period) using ANCOVA, in overall study population and in the EU subpopulation. Results: During the primary period, in 1262 evaluable patients (300IR=586, placebo=676), both ACSMS0-6 and ATCRS0-24 were significantly lower in the 300IR group than in the placebo group (p<0.0001). Absolute and relative differences from placebo were -0.26, CI95 % [-0.38; ¬-0.14], -18.0 % and -1.07, CI95 % [-1.35; -0.79], -18.4 %, respectively. A greater and significant treatment effect of HDM tablets vs. placebo (p<0.0001) was observed in European patients (300IR=384, placebo=434): ACSMS0-6 = -0.31, ATCRS0-24 = -1.27, with relative differences of -21.7 % and -22.1 %. The clinical relevance of the balanced score results is demonstrated in that the effect of HDM tablets compared to placebo can be translated into a reduction of at least one severity class in one symptom during the whole year. The treatment effect of the 300IR HDM tablet in terms of relative reduction from placebo was found consistent whichever the score and the scale size. The resulting improvement of at least one severity class in one symptom during the whole year can be considered clinically meaningful from the patient's perspective. Untersuchung der therapeutischen und präventiven Anwendung von Ectoin® Allergy Lozenges bei oropharyngealen allergischen Symptomen Background: It is common practice in allergen immunotherapy to use identical dosing regimens for children and adults. However, there is only limited data available supporting this practice. So the primary objective of this study named TAPAS (Tyrosine Allergoid Paediatric and Adult Study) is to demonstrate non-inferiority of clinical efficacy in children compared to adults by exploring long-term treatment effects using subcutaneously administered glutaraldehyde-modified and microcrystalline tyrosine-adsorbed allergoids (MATA) following a perennial posology. Methods: This is a long-term, prospective, open-label, multicentre, non-interventional study aiming to include 320 children and adults. Patients with a history of allergic rhinitis, conjunctivitis and/or mild to moderate bronchial asthma, caused by grass and rye pollen and/or birch, alder and hazel pollen can be included. The study design consists of a treatment phase (3 years) and a follow-up period (2 years). Daily symptoms and medication scores will be collected via an electronic diary during all respective pollen seasons over 5 years. Results: The study started in Q4 2020 and is currently conducted at 28 sites in Germany. Patient entries in the electronic diary allow to compare the total combined symptom medication score, averaged over the respective peak pollen season. In addition, changes in quality of life and symptom control of rhinitis and asthma are assessed using validated questionnaires. Up to May 2021, a total of 176 patients (135 adults, 41 children) have been enrolled in the study, while recruitment is still ongoing. Conclusion: The efficacy and safety of subcutaneous AIT with MATA will be evaluated for non-inferiority by directly comparing a paediatric with an adult population in a long-term setting and under real life conditions. Those data might add meaningful knowledge for AIT in children in general and support the current practice of using identical dosing regimens in children and adults. Real-World data of short-course specific immunotherapy (SIT) with modified grass/tree allergens using a microcrystalline tyrosine/MCT® & monophosphoryl lipid A/ MPL® adjuvant system Background: Real-world evidence in allergen immunotherapy (AIT) is needed to analyse the efficacy of AIT under real-life setting and support data from clinical trials. The goal of this study was to obtain real life data using a short-course specific immunotherapy (SIT) with modified grass and/or tree allergens with a modern adjuvant system of MCT® & MPL®. Therefore, this study evaluated the change in allergen-specific IgE levels after 3-year SIT as well as the change in use of symptomatic medication, allergy symptoms and restriction to work/ leisure time. Method: This retrospective mono-centre non-interventional study analysed tree and/or grass allergic patients (pts) treated with a short-course SIT between 01/2010-12/2019. Allergenspecific IgE was measured using an Enzyme-Allergo-Sorbent test (EAST). Pts were asked about their allergy symptoms & restrictions to work/leisure time using a questionnaire. Results: 113 adult pts were included & data of 112 pts were analyzed. The majority of pts received SIT against tree pollen (N= 60). For these pts, the birch-specific IgE levels were significantly reduced after SIT for the total population and for pts with EAST class >4 before SIT (p<0.005). The proportion of pts who did not need symptomatic medication during the pollen season increased from 5.4 to 20.7 %. The frequency of use of eye drops, nasal spray, asthma spray, antihistamine & cortisone tablets decreased substantially after SIT. Pts reported an improvement of symptoms of eyes, nose & lung (-3.57, -3.76, -2.89 , scale 01-10). More than 70 % of pts noted an improved quality of life after SIT. Conclusion: This non-interventional study confirms the improvement of allergic symptoms, quality of life & reduction of medication use after short-course SIT with modified grass and/or tree allergens using a modern adjuvant system of MCT & MPL under routine practice. In addition, a significant reduction in allergen-specific IgE levels after tree pollen specific SIT was observed. Design, safety and efficacy profile of the cucumber mosaic virus-like particle (CuMV) modified by genetic fusion with Ara h 2 for peanut allergy treatment Background: Peanut allergy is a frequent disease developing early in life. In most cases peanut allergy does not resolve with age and can become a serious health threat. Studies indicate that the major allergens Ara h 1 and Ara h 2 are recognized by IgE in more than 95 % of patients. We constructed a new vaccine based on the cucumber mosaic virus-like particles with a tetanus toxin T-cell epitope (CuMVTT) genetically fused with Ara h 2. We compared its performance with CuMVTT chemically conjugated with Ara h 1. Design of a vector to obtain the CuMVTT gene fused with Ara h 2 was followed by expression and purification. In parallel, Ara h 1 was expressed and chemically conjugated with CuMVTT VLPs (virus-like particles). SDS-PAGE analysis, electron-microscopy (EM) and dynamic light scattering (DLS) was performed to verify correct folding and purity. The reactogenicity and immunogenicity of the CuMVTT-Ara h 2 vaccine was assessed in sensitised mice. The data was compared to data from the chemically conjugated CuMVTT-Ara h1. Results: High purity of the vaccines was verified and demonstrated by gel analysis, EM and DLS and identity of both vaccines was confirmed. Reactogenicity studies demonstrated the safety of both vaccines compared to native peanut extract by monitoring temperature changes after i.v. injection in sensitised mice. Antibody titers against VLP-incorporated Ara h 2 or Ara h 1 were higher compared to CuMVTT alone. No side effects were observed after immunization with either vaccine. Conclusion: Genetically fused CuMVTT-Ara h2 demonstrated comparable results with the chemically coupled CuMVTT-Ara h 1. Both vaccines were non-reactogenic compared to systemic challenge with the whole extract. Specific induction of IgG antibodies was robust. The VLP technology genetically fused with peanut allergen is a new strategy for peanut allergy vaccination. This vaccine candidate is scheduled to enter clinical studies for therapeutic vaccination of humans with peanut allergy. Design, safety and efficacy profile of the cucumber mosaic virus-like particle (CuMV) modified by genetic fusion with Fel d 1 for cat allergy treatment Background: Cat allergy in humans is primarily caused by the major allergen Fel d 1. We developed a new therapeutic approach by immunizing mice with Fel d1 using either a genetic fusion of Fel d 1 with the cucumber mosaic virus containing the tetanus toxin universal T-cell epitope (CuMVTT), or this VLP (virus-like particle) chemically conjugated with Fel d 1. Method: Design of a vector to obtain the CuMV gene fused with Fel d 1 was followed by expression and purification. In parallel, Fel d 1 was expressed separately from CuMVTT VLPs followed by chemical conjugation. SDS-PAGE analysis, electron-microscopy (EM) and dynamic light scattering (DLS) was performed to verify correct folding and purity. The reactogenicity and immunogenicity of the CuMVTT-Fel d 1 vaccine was assessed in sensitised BALB/c mice. The data was compared to data from the chemically conjugated CuMVTT-Fel d 1. Results: High purity of CuMVTT-Fel d 1 was verified and demonstrated by gel analysis, EM and DLS and identity of both vaccines was confirmed. Reactogencity studies demonstrated the safety of both CuMVTT-Fel d1 vaccines compared to Fel d 1 allergen by monitoring temperature changes after i.v. injection in sensitised mice. The specific antibody response in mouse sera showed IgG induction against Fel d 1 after 14 days of immunization with CuMVTT-Fel d 1 chemically coupled or genetically fused. Systemic allergic reactions were reduced in animal groups vaccinated with CuMVTT-Fel d 1 compared to CuM-VTT group. Conclusion: Genetically fused CuMVTT-Fel d 1 demonstrated comparable results with the chemically coupled version. Both vaccines were non-reactogenic compared to systemic allergen challenge. The specific induction of IgG antibodies for Fel d 1 was robust and sustained. These results suggest a therapeutic advantage for a Fel d 1 vaccine and highlight a novel approach in the design and application of VLPs genetically fused with an antigen target. Studie zur Sicherheit einer verkürzten Aufdosierung mit einem unmodifizierten Hausstaubmilbenextrakt zur subkutanen Immuntherapie: Design Es ist bekannt, dass es nach einem arbeitsplatzbezogenen Inhalationstest mit Allergenen (AIT) zu einem Anstieg des fraktionierten exhalierten Stickstoffmonoxids (FeNO) kommen kann. Ziel der Studie war es, die diagnostische Wertigkeit von FeNO-Messungen vor und nach dem AIT bei Personen mit Verdacht auf Berufsasthma zu beurteilen. 148 Patienten mit Verdacht auf Berufsasthma unterzogen sich einem AIT mit den vermuteten Allergenen. Anhand der Standard-Lungenfunktionskriterien (FEV 1 , sRt) wurde der AIT als positiv, negativ bzw. fraglich bewertet. Die FeNO-Messungen erfolgten vor und 24 h nach dem AIT. Mit den AIT-Bewertungen (pos./neg.) als Gold-Standard wurden Receiver-Operating-Characteristic(ROC)-Kurven berechnet. Für Personen mit einem negativen oder fraglichen AIT-Ergebnis, aber einer FeNO-Erhöhung nach dem AIT, wurde unter Berücksichtigung der FeNO-Werte und zusätzlicher Parameter (z. B. Veränderung der bronchialen Hyperreaktivität oder des Eosinophilenanteils im Sputum über den AIT) eine individuelle Expertenbewertung durchgeführt. Anhand der Lungenfunktion wurde der AIT für 31 Personen (21 %) positiv, für 105 (71 %) negativ und für 12 (8 %) fraglich eingestuft. Mit dieser AIT-Bewertung als Gold-Standard ergab die ROC-Analyse bei der geforderten Spezifität von 0,9 einen FeNO-Anstieg ≥13 ppb als Cut-off (Sensitivität: 0,5). Insgesamt 17 Personen mit negativem oder fraglichem AIT-Ergebnis zeigten einen FeNO-Anstieg ≥13 ppb, von denen nach der Expertenbewertung 10 Personen die Diagnose "Berufsasthma" und 3 "wahrscheinliches Berufsasthma" erhielten. Somit konnte bei mindestens 8,5 % der 117 Personen mit negativem oder frag lichem AIT eine falsch-negative Diagnose verhindert werden. Ein Anstieg des FeNO während des AIT von ≥13 ppb war in unserem Kollektiv stark prädiktiv für Berufsasthma. Aus diesem Grunde sollte das Ergebnis der FeNO-Messung vor und nach AIT als ein zusätzliches Kriterium bei der Beurteilung des AIT und für die Diagnosestellung herangezogen werden. Allergene in permanenten Tätowierfarben -erste Ergebnisse des Informationsverbundes Dermatologischer Kliniken (IVDK) (1,4-1,8 kU/l) . Skin Prick Tests waren positiv für Süßkartoffel (9 mm), Pastinake (5 mm) und Sellerie (4 mm). Die Hautprovokation war positiv für Süßkartoffel und Pastinake, so konnten wir eine berufliche Kontakturtikaria diagnostizieren. Die Diagnose einer allergischen Rhinitis bestätigte sich durch eine nasale Provokation mit 0,2 ml 0.5 % Süßkartoffelsaft, beidseits auf die Nasenachleimhäute gesprüht. Die Provokation der unteren Atemwege musste unterbrochen werden, da die Patientin Lippen-und Zungenschwellung, Rachenkratzen, Rhinitis, Husten und Kopfschmerzen entwickelte. Die Diagnose eines Berufsasthmas wurde anhand der Allergie und der Symptome beim Bearbeiten der Süßkartoffel gemacht. Berichte über Asthma, Rhinitis oder Urtikaria nach beruflicher Süßkartoffelexposition sind in der Literatur nicht zu finden. Es ist in der Zukunft von einer steigenden Anzahl von Berufserkrankungen auszugehen, wenn die Süßkartoffel vermehrt importiert, angebaut und bearbeitet wird. Tag 7 Ablesung in der Epikutantestung -never miss a patient? Consistency of response across age, weight and body mass index subgroups of patients with moderate-to-severe atopic dermatitis on baricitinib monotherapy Aim: Baricitinib(BARI) (selective Janus kinase[JAK]1/2 inhibitor) is indicated for treatment of moderate-severe atopic dermatitis(AD) in adult candidates for systemic therapy. Aim was to examine effects of age, weight, body mass index(BMI) at baseline on BARI efficacy in BREEZE-AD1, BREEZE-AD2. Methods: In BREEZE-AD1/AD2 patients with moderatesevere AD were randomised 2:1:1:1 (once-daily placebo, BARI1mg,2mg,4mg[16wk]). Topical, systemic AD treatments were allowed as rescue therapy only; those who received rescue therapy/discontinued treatment were considered nonresponders. This analysis pooled studies to evaluate potential subgroup interaction effects on efficacy based on age (<25, 25-50, >50years), weight (<60, 60-<90, ≥90kg), BMI (<25, 25-<30, ≥30kg/m 2 ) at baseline in groups tested within the primary endpoint (placebo, BARI2mg,4mg). Outcomes assessed included proportion of patients achieving vIGA (0,1), EASI75, ≥4 point ItchNRS improvement from baseline. Response rates were reported as relative frequency; treatment-by-subgroup interactions were assessed using a logistic regression model (significance level: p≤.10). ). Subgroups were well balanced across treatment arms. vIGA (0,1) response rates were consistently higher for BARI2 mg, 4 mg than placebo. No significant treatment-by-subgroup interactions were observed for vIGA (0,1) for age, weight, BMI subgroups. Similar results seen for proportion of patients achieving EASI75/Itch NRS≥4point improvement, with no significant treatment-by-subgroup interactions observed for either outcome across subgroups. Conclusion: BARI monotherapy demonstrated consistent beneficial effect in reducing skin inflammation and itch compared to placebo after 16wk of treatment, irrespective of age, weight, BMI at baseline within analysed subgroups. A Background: Hereditary angioedema (HAE) is a rare and potentially life-threatening disorder characterised by attacks of angioedema due to deficient or dysfunctional C1 inhibitor (C1-INH). Replacement of C1-INH with a subcutaneous (SC) plasma-derived concentrate is an approved therapy for patients with HAE. We report the long-term follow up of a patient with HAE and her child, where the patient was treated with C1-INH (SC) throughout pregnancy and lactation. Results: A 40-year-old female was diagnosed with HAE Type I at the age of 17 years after experiencing her first attack. The patient had 0-2 attacks per year, which were treated with 500-1000 IU intravenous (IV) C1-INH. The patient's disease worsened in pregnancy. At the end of the second trimester she was experiencing 2 attacks/week, which included a laryngeal attack. Due to reduced quality of life and poor venous access, the patient was prescribed 15 IU/kg C1-INH (SC) twice a week. Under this regimen, she was attack-free until delivery. The patient had a spontaneous vaginal delivery, in the 38th gestational week, of a healthy baby girl. The baby had an Apgar score of 10/10, a birth weight of 3.505 kg, a length of 50 cm and a head circumference of 34.5 cm. The baby was breastfed for 1 year. Post-partum, the patient experienced attacks when she attempted to reduce her dose to once a week, so she resumed her previous regimen. The patient was then attack-free until 10 months after delivery, when she had uvula swelling and uncertain laryngeal oedema symptoms 3-4 times over the following 2-3 weeks. Due to the location of the attacks, the dose was increased to 60 IU/kg C1-INH (SC) twice a week. No health impairment was reported for more than 24 months of follow up in this patient or her child. Conclusions: C1-INH (SC) provided effective prophylaxis for this patient with HAE during pregnancy and lactation. Even low-dose C1-INH (SC) prophylaxis can be effective during pregnancy and lactation in some patients with HAE. Rationale: Prophylactic treatment in the management of HAE is common. Berotralstat is an oral once-daily selective plasma kallikrein inhibitor that was shown to reduce HAE attack rates in a Phase 3 study (NCT03485911). This post hoc analysis evaluated the efficacy of berotralstat in patients previously treated with prophylactic medications. Methods: A total of 121 patients were randomized to berotralstat 110 mg : 150 mg : placebo daily for 24 weeks. Investigator-confirmed attacks were analyzed for patients grouped by type of prior prophylaxis: prior C1 esterase inhibitor (C1-INH), prior androgen, and no prior prophylaxis. Prior C1-INH and prior androgen categories were not mutually exclusive. Results: Overall, 75 % of patients in the berotralstat 150 mg dose group and 73 % in the placebo group had prior prophylactic treatment. Among patients with prior C1-INH prophylaxis or prior androgen use, berotralstat 150 mg significantly redu- Dupilumab in adolescents with moderate-to-severe atopic dermatitis and a history of allergic rhinitis: Subgroup analysis from a phase 3 trial Background: Atopic dermatitis (AD) is a chronic inflammatory skin disease commonly associated with other atopic diseases such as allergic rhinitis (AR). Dupilumab is approved in the EU for adults and adolescents with moderate-to-severe AD and for children with severe AD; as an add-on maintenance treatment for adults and adolescents for severe asthma with type 2 inflammation; and as an add-on treatment with intranasal corticosteroids for the treatment of adults with severe chronic rhinosinusitis with nasal polyps. This subgroup analysis aimed to determine whether a history of AR impacts the efficacy of dupilumab in adolescents with moderate-to-severe AD. Methods: In this double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial (NCT03054428), patients (age 12-17 years) were random- Die chronisch-spontane Urtikaria (CSU) ist eine durch rezidivierende, juckende Quaddeln gekennzeichnete Hauterkrankung, deren Pathomechanismen und insbesondere das Ausmaß der T-Zell-Beteiligung an diesen Prozessen, bis heute nicht abschließend geklärt sind. Kürzlich konnten wir bei der Untersuchung verschiedener T-Zell-Subpopulationen anhand der Sekretion von Markerzytokinen mittels ELISPOT-Analyse zeigen, dass in den untersuchten CSU-Patienten (n=59) signifikant weniger IFN-γ-, IL-17-und IL-10-sezernierende T-Zellen nach unspezifischer Aktivierung mit anti-CD3/CD28-Antikörpern zu detektieren waren als in der Kontrollgruppe gesunder Probanden (n=10). Da bekannt ist, dass sich neben Mastzellen in läsionaler und nicht läsionaler Haut von CSU-Patienten auch vermehrt CD4+ Zellen im Vergleich zu Biopsien gesunder Kontrollen finden lassen, wurde in dieser Studie das Potential von T-Zellen in die Haut zu migrieren mittels der auf zirkulierenden T-Zellen exprimierten skin homing-Rezeptoren CCR4, CCR8, CCR10 und CLA durchflusszytometrisch analysiert. Bisher konnten wir beobachten, dass die CSU-Patienten, deren Basophile anhand von FcεRI-Antikörpern stimulierbar waren, mit steigender Serumautoreaktivität eine eher Th2-gewichtete T-Zell-Antwort zeigten, wohingegen bei der Subgruppe mit FcεRI-nicht-reaktiven Patienten und zusätzlicher Basopenie ein Trend zu erhöhten Th17-Zellen beobachtet wurde. Zusätzlich dazu, wurde eine weitere Klassifikation nach dem CSU-Subtyp der Patienten, d.h. nach Typ I (autoallergisch) oder Typ IIb (autoimmun), vorgenommen. Anhand der skin homing-Rezeptoranalysen konnte nun gezeigt werden, dass es in Abhängigkeit vom individuellen Basophilen-bzw. CSU-Subtyp zu einer unterschiedlichen Ausprägung der Rezeptorexpression auf verschiedenen T-Zellsubpopulationen kommt. Damit scheint sich die Annahme zu bestätigen, dass einzelne T-Zellsubsets unterschiedlich stark in die verschiedenen pathophysiologischen Prozesse der CSU involviert sind. Omalizumab bei IgE-vermittelter Nahrungsmittelallergie: eine systematische Übersicht und Meta-Analyse M. Worm 1 , T. Zuberbier 1 , R. A. Wood 2 , C. Bindslev-Jensen 3 , A. Fiocchi 4 , S. Chinthrajah 5, 6 , A. Deschildre 7 , M. M. F. Rivas 8 , A. Santos 9 , X. Jaumont 10 , P. Tassinari 10 Einleitung: Der Nahrungsmittelallergie (NA) liegt eine IgEabhängige Reaktion gegenüber Proteinen in der Nahrung zugrunde. In dieser Analyse wurden publizierte Daten zur klinischen Wirksamkeit und der Lebensqualität (QoL) bei nahrungsmittelallergischen Patienten untersucht, die Omalizumab (OMA), einen Antikörper gegen humanes Immunglobulin E (IgE), entweder als Monotherapie oder additiv zur oralen Immuntherapie (OIT) bei IgE-vermittelter NA erhalten haben. Methode: 868 Datensätze wurden aus Literaturdatenbanken und Registern für klinische Studien nach randomisierten Studien (RCTs), kontrollierten Studien (CCTs) und Beobachtungsstudien (BS) unter Anwendung der PRISMA-Richtlinien durchsucht. Mit 8 RCTs, 18 CCTs und 4 BS zu OMA bei Erwachsenen und Kindern mit IgE-vermittelter NA wurde eine Meta Analyse durchgeführt, mit Prä-OMA und Placebo als Komparatoren. Ergebnisse: OMA als Monotherapie oder als Ergänzung zur OIT war signifikant (P<0,01) assoziiert mit einer Steigerung der oralen Schwellenwerte für Erdnuss (RR 6,34; RR 25,00), Kuhmilch (RR, 1,35; RR 3,00), Kuhmilch-und Ei-Allergie (RR 16,40) nach 13 Wochen in RCT bzw. CCT und Multinahrungsmittel-Allergie (RR 1,75; RR 18,18; RR 7,33) nach 8-16, 12, 17 und 36 Wochen in RCT, CCT bzw. BS. Weiterhin war OMA als Monotherapie oder zusätzlich zu OIT mit signifikanten (P<0,01) Veränderungen der QoL verbunden, die anhand des FAQLQ (MD -2,11) und der päd. QoL-Inventory Skala (MD 26,72) nach 261 bzw. 17 Wochen in CCT bzw. BS ermittelt wurden. Schlussfolgerung: Die Analyse zeigt, dass OMA in zahlreichen Studien bei Kindern und Erwachsenen zu einer verbesserten Verträglichkeit eines oder mehrerer Nahrungsmittel bei IgE-vermittelter Allergie führt und dies einen signifikanten Einfluss auf die QoL der Patienten hat. Insbesondere für schwer betroffene Patienten bietet OMA aufgrund der bisher vorliegenden Daten eine Option, das Risiko einer anaphylaktischen Reaktion aufgrund von unbeabsichtigtem Allergenkontakt zu reduzieren. Anhaltende Wirksamkeit und Sicherheit von Omalizumab bei chronischer Rhinosinusitis mit Nasenpolypen: eine Open-Label-Extensionsstudie Einleitung: Diese offene Phase-III-Extensionsstudie (OLE) untersuchte die anhaltende Wirksamkeit und Sicherheit sowie die Persistenz des Ansprechens auf Omalizumab (OMA) bei Erwachsenen mit chronischer Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) welche unzureichend auf intranasale Kortikosteroide ansprechen und die zuvor an den randomisierten, doppelblinden, placebokontrollierten Phase-III-Studien mit OMA (POLYP1 oder POLYP2) teilgenommen hatten. Methode: Erwachsene Patienten (n=249), die während POLYP1/2 24 Wochen lang OMA oder Placebo (PBO) erhielten, nahmen an OLE teil. Die Behandlungsdauer betrug 28 Wochen mit OMA, gefolgt von einer 24-wöchigen Nachbeobachtungszeit ohne OMA. Deskriptive Erfassung der Veränderung des Nasenpolypenscores (NPS), des nasalen Kongestionsscores (NCS) und des Sino-Nasal Outcome Test-22 (SNOT-22) gegenüber dem Ausgangswert während der Studie. Das Auftreten von unerwünschten Ereignissen (AEs) allgemein und solcher, die zum Absetzen von OMA führten. Ergebnisse: Während des OLE-Behandlungszeitraums kam es bei den Patienten, die OMA in POLYP1/2 erhielten, bis Woche 52 zu anhaltenden Verbesserungen des NPS, NCS und SNOT-22, während bei den Patienten, die PBO in POLYP1/2 erhielten, rasche und klinisch relevante Verbesserungen auftraten. Die Werte verschlechterten sich allmählich nach Absetzen von OMA, blieben aber in Woche 76 unter den Werten vor der Behandlung (Abbildung). Das Sicherheitsprofil war ähnlich wie in früheren Berichten (Gevaert et al. JACI. 2020 Rationale: Chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP) is a type 2 inflammatory disease, with cardinal symptoms of nasal congestion (NC), loss of smell (LoS), and rhinorrhea significantly impacting patients' daily lives. We report dupilumab's effect on patient-reported CRSwNP symptoms from SINUS-24 (NCT02912468) and SINUS-52 (NCT02898454) studies. Methods: Post-hoc analysis in CRSwNP patients receiving dupilumab 300 mg or placebo q2w. Pooled SINUS-24/52 intent-to-treat (ITT) population (N = 724) was used for assessment to Week 24 and SINUS-52 population (N = 303) for Week 52 assessment. Patients reported symptom scores (0 = none; 1 = mild; 2 = moderate; 3 = severe) daily for NC, LoS, and rhinorrhea. Proportions of patients with baseline scores ≥2 (moderate / severe) achieving improvement (score ≤1; none / mild) at Weeks 2, 24, 52 were reported for the ITT population and subgroups with asthma / prior sinonasal surgery. Results: At baseline, 86.7%, 94.1%, and 64.1% of patients had scores ≥2 for NC, LoS, and rhinorrhea, respectively. Significantly more patients achieved improvement (score ≤1; none / mild symptoms) with dupilumab vs placebo at Weeks 2/24/52 (dupilumab vs placebo, NC: 11.5 % / 54.2 % / 54.6 % vs 1.6 % / 13.7 % / 15.9 %; LoS, 5.1 % / 43.4 % / 43.8 % vs 1.1 % / 5.5 % / 4.2 %; rhinorrhea, 9.4 % / 53.2 % / 58.3 % vs 2.2 % / 15.6 % / 20.4 %). Results were consistent across subgroups at Weeks 24 and 52. Among patients not achieving scores ≤1 at Week 24, more dupilumab vs placebo-treated patients experienced symptom improvement (scores of> 1-≤2). Conclusions: In CRSwNP patients with moderate-to-severe symptom burden at baseline, dupilumab significantly improved patient-reported symptoms vs placebo. Symptom improvement was observed as early as Week 2, and continued to Week 52, suggesting early onset, durable treatment effect of dupilumab. M. Boguniewicz 1 , D. Thaçi 2 , P. Lio 3 , M. Bastian 4 , Z. Chen 5 , M. Ardeleanu 5 1 National Jewish Health and University of Colorado School of Medicine, Denver, CO, USA; 2 Comprehensive Centre for Inflammation Medicine, University Hospital SchleswigHolstein, Campus Lübeck, Lübeck, Germany; 3 Feinberg School of Medicine, Northwestern University, Chicago, IL, USA; 4 Sanofi, Frankfurt, Germany; 5 Regeneron Pharmaceuticals, Inc., Tarrytown, NY, USA Background: Dupilumab, a fully human anti-interleukin (IL)-4 receptor α monoclonal antibody, inhibits signaling of IL-4 and IL-13, key drivers of type 2-mediated inflammation. Dupilumab is approved for treatment of moderate-to-severe atopic dermatitis (AD) in adults and adolescents and severe AD in children. Here, we assessed dupilumab's efficacy in adults with concurrent AD, asthma, and chronic nasal/paranasal sinus conditions (N/PNS) from 4 phase 3 trials: LIBERTY AD SOLO 1 & 2 (NCT02277743, NCT02277769), CHRONOS (NCT02260986), and CAFÉ (NCT02755649). Methods: Data were pooled from adult patients with moderate-to-severe AD, asthma requiring treatment plus baseline Asthma Control Questionnaire (ACQ-5) score ≥ 0.5, and N/ PNS (12.7 % of study patients). Patients received subcutaneous dupilumab 300 mg every 2 weeks (q2w; n = 95) or weekly (qw; n = 102) or placebo (n = 114). Outcomes were assessed at Week 16: for asthma, by ACQ-5; for N/PNS, by 22-item Sino-Nasal Outcome Test (SNOT-22); and for AD, by Eczema Area and Severity Index (EASI) and peak pruritus Numerical Rating Scale (NRS). Safety was assessed. Results: Baseline characteristics were consistent with those of the overall study populations. Dupilumab q2w/qw vs placebo improved scores (presented as least squares mean reduction/% reduction from baseline) on the ACQ-5 (0.53/0.66 vs 0.24; P = 0.0242/0.0007), .39 vs 6.47; P = 0.0110/0.0017), EASI (77.7 %/75.3 % vs 35.5 %; P < 0.0001), and peak pruritus NRS (46.1 %/50.7 % vs 24 %; P < 0.0001). Injection-site reactions and conjunctivitis were more common in dupilumab-treated than placebo-treated patients. Conclusion: This subgroup analysis shows that dupilumab-treated AD patients with asthma and N/PNS experienced clinically and statistically significant improvement in all 3 diseases. Background: Dupilumab (DPL), a fully human monoclonal antibody, blocks the shared receptor component for interleukin-4 and -13, key and central drivers of type 2 inflammation. TRAVERSE (NCT02134028), a single-arm, open-label extension (OLE) study, evaluated long-term safety and tolerability of DPL in patients (pts) aged ≥12 years with uncontrolled, moderate-to-severe asthma who participated in a previous DPL asthma study, including pts from the phase 2b DRI study (P2B; NCT01854047) and the phase 3 QUEST study (NCT02414854). In both parent studies, add-on DPL 200/300 mg every 2 weeks (q2w) vs placebo (PBO) significantly reduced severe asthma exacerbations and improved pre-bronchodilator (BD) FEV 1 . We evaluated long-term efficacy of DPL in pts on medium-and high-dose inhaled corticosteroids (ICS) at parent study baseline (PSBL). Methods: TRAVERSE pts received add-on DPL 300 mg q2w for up to 96 weeks. Pts were stratified by ICS use (high or medium) at PSBL. Unadjusted annualized severe exacerbation rates (AERs) and change from PSBL in pre-BD FEV1 over time were analyzed in each group. In line with parent studies, DPL showed sustained efficacy up to 3 years in pts on medium-and high-dose ICS with uncontrolled, moderate-to-severe asthma. GmbH & Co. KG, Mainz, Deutschland; 3 Lungen und Bronchialheilkunde, Koblenz, Deutschland; 4 Allergologie, Lungen und Bronchialheilkunde, Hamburg, Deutschland; 5 Pneumologische Forschungsinstitut an der LungenClinic Grosshansdorf, Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Grosshansdorf, Germany; 6 Regeneron Pharmaceuticals, Inc. Tarrytown, NY, USA; 7 Sanofi, Reading, Großbritannien; 8 Sanofi, Berlin, Deutschland; 9 Sanofi, Frankfurt, Deutschland Dupilumab efficacy in children with uncontrolled, moderate-to-severe type 2 asthma, with and without evidence of allergy, in the phase 3 VOYAGE study Background: Dupilumab (DPL), a fully human monoclonal antibody, blocks the shared receptor component for interleukin-4/13, key and central drivers of type 2 inflammation. In the 52-week, phase 3 VOYAGE study (NCT02948959), add-on DPL 100/200mg (body weight ≤30/>30kg) every 2 weeks vs placebo (PBO) reduced severe asthma exacerbations and improved pre-bronchodilator (BD)% predicted FEV 1 (FEV 1 pp) at Week (Wk) 12 in children aged 6 to <12 years with uncontrolled, moderate-to-severe, type 2 asthma (≥150 blood eosinophils/µl or FeNO ≥20ppb at baseline [BL]). We evaluated DPL efficacy in pediatric patients (pts) with type 2 asthma with/without evidence of allergic asthma phenotype (serum total IgE ≥30IU/mL and ≥1 perennial aeroallergen-specific IgE ≥0.35kU/L at baseline). Methods: Annualized severe asthma exacerbation rate (AER) was assessed post hoc using a negative binomial model. Change from baseline in pre-BD FEV 1 and pre-BD FEV1pp was assessed using mixed-effect models with repeated measures. Results: VOYAGE enrolled 350 pts with type 2 asthma, 261 with and 89 without evidence of allergic phenotype. BL demographics were similar; type 2 biomarker levels (blood eosinophils, FeNO, serum total IgE) and ongoing atopic comorbidities were higher in pts with vs without evidence of allergic phenotype. DPL vs PBO significantly reduced AER, irrespective of allergic phenotype. Changes from BL to Wk 12 and 52 in pre-BD FEV 1 pp and FEV 1 were greater in DPL-vs PBO-treated pts in both subgroups, irrespective of allergic phenotype. In the safety population, TEAE incidence was similar across treatment groups; the most common TEAE occurring more frequently in the DPL group was injection-site erythema (DPL: 12.9 %; PBO: 9.7 %). A high proportion of pediatric pts with type 2 inflammatory asthma enrolled in VOYAGE had evidence of an allergic asthma phenotype. DPL reduced asthma exacerbations in pts with/without evidence of allergic asthma. Complete symptom control in chronic spontaneous urticaria patients leads to improves sleep and quality of life: results from the phase 2b ligelizumab study In the Phase 2b 20-week core study, adult patients with moderate to severe CSU (defined by [UAS7] ≥16) were randomised to receive ligelizumab 72 or 240 mg, omalizumab 300 mg or placebo every 4 weeks for five injections. Following a 16-week washout period after the last dose in the core study, eligible patients (UAS7≥12) entered a 52-week open-label, single-arm (ligelizumab 240 mg q4w) extension study. Results: From the core study population, 70.6 % (226/320) of patients that completed the treatment-free follow-up period, were eligible based on their disease activity score (UAS7≥12) after the washout period. In total, 88.9 % of these patients (201/226) completed the extension study. The comparison by UAS7 responder status demonstrated that urticaria-free patients had a significantly lower least square mean±SD, WSI score vs. patients with well-controlled urticaria in both core (0.2±0.2 vs. 1.0±0.2) and extension (0.3±0.2 vs. 0.7±0.2) studies. WSI and DLQI scores were highly correlated with disease activity (UAS7 scores); and reduced with decreased disease activity. Conclusions: Improvement in urticaria activity is associated with improvement in sleep and dermatology-related QoL. Overall, effective treatments such as ligelizumab have benefits beyond urticaria symptoms, showing the importance of targeting complete urticaria control. Patients free of urticaria are more likely to achieve a low DLQI score (low impact on QoL) and low WSI score (low impact on sleep). Ligelizumab ist effektiver in Patienten mit chronischer spontaner Urtikaria welche vorher mit Omalizumab behandelt wurden Pectin is a dietary fiber widely used in processed foods to generate gels or modulate viscosity but also acts as prebiotic. It is classified due to its degree of esterification (DE). Pectin from different sources such as apple or citrus serves as carbon source for beneficial gut bacteria and its fermentation might generate short chain fatty acids. A beneficial effect on different diseases such as IgE-mediated food-and respiratory allergy is discussed, either by direct interaction with immune cells or indirectly by modulation of the gut microbiota. Therefore, we aimed at evaluating the immunomodulatory effect of pectin supplementation in mice. Three mouse strains (CBA, BALB/c and C57BL/6) were fed with different amounts of either apple pectin (AP; DE 57%), citrus pectin (CP; DE 7.3%) or control diet (CD; 20% cellulose) for 2 weeks. Feces were collected and mice were monitored daily in regard of their body weight, food consumption and general health status. Each mouse strain showed different effects associated to the pectin supplementation. CBA had a reduced body weight gain, and enlarged small, large intestine with 15% AP. BALB/c showed an increased body weight gain with the CP and a shorter small intestine. C57BL/6 had no effects on the body weight or intestine size. Pectin led to remarkable changes in the gut microbiota, e.g. AP supplementation shifted microbiota balance towards Bacterioidetes. In addition, AP showed immunomodulatory effects on the serum total IgA, IgG and IgE as well as an enlarged caecum in all mouse strains. In conclusion, our results suggest that not only pectin characteristics are important to evaluate its effects on the microbiota, but also the mouse strain plays an important role. This needs to be taken into consideration when the effects of pectins are studied in mouse models. Funding Ein einem 27-jährigen Patienten sei es erstmals nach Verzehr von gerösteten Hausgrillen (Acheta domesticus) zu Parästhesien an der Oberlippe gekommen. Wenige Tage später verzehrte der Patient Garnelen in einem Reisgericht mit Tomatensoße und Gemüse. Innerhalb weniger Minuten habe er erneut Parästhesien an der Lippe bemerkt und im Verlauf eine generalisierte Urtikaria entwickelt. Unter Verzicht auf Garnelen traten keine erneuten allergischen Reaktionen auf. Die serologische Diagnostik ergab ein Gesamt-IgE von 176 kU/l bei negativem fx5-Nahrungsmittelscreening. Eine Sensibilisierung gegenüber dem Hausstaubmilben-Tropomyosin Der p 10 war mit 0,4 kU/l (Norm < 0,35) nachweisbar ebenso wie ein erhöhtes IgE gegenüber Shrimps (1,78 kU/l). Das spezifische IgE für das Majorallergen der Hausstaubmilbe (Der p 1) war normwertig. In der Pricktestung zeigten sich positive Reaktionen für Der matophagoides pteronyssinus (3/5 mm), Dermatophagoides fa rinae (3/4 mm) und Krabbe (3/5 mm; Extrakte der Firma ALK-Abello, Hamburg). Der Prick-to-Prick-Test mit Shrimps ergab eine deutlich positive Reaktion (5/30 mm), während die anderen Komponenten des Reisgerichts keine Reaktion hervorriefen. In Anbetracht des stetigen Weltbevölkerungswachstums stellen essbare Insekten für Mensch und Nutztiere ein interessantes, proteinreiches Nahrungsmittel dar. Jedoch besteht ein allergenes Potenzial aufgrund einer möglichen IgE-Kreuzreaktivität zwischen Schalentieren und Grillen, Wüstenheuschrecken sowie gelben Mehlwürmern. Neben den Tropomyosinen sind auch α-Amylasen und ein bisher nicht identifiziertes 23 kDa-großes Protein allergologisch relevant, insbesondere bei Patienten mit Hausstaubmilbenallergie. Unseres Wissens ist dies der erste Fall einer allergischen Reaktion vom Soforttyp nach Verzehr von Hausgrillen. In Anbetracht des aktuellen Trends zum Verzehr essbarer Insekten sollten Hausstaubmilben-und Schalentierallergiker bezüglich möglicher Kreuzreaktionen gewarnt werden. Kabeljau als Auslöser einer FDEIA -ein Fallbericht V. Faihs 1 , C. Hilger 2 , A. Kuehn 2 , S. Mathes 1 , L. Li 1 , T. G. Nau 1 , C. Kugler 1 , K. Brockow 1 , T. Biedermann 1 , U. Darsow 1 Hintergrund: Eine nahrungsmittelabhängige, anstrengungsinduzierte Anaphylaxie (food-dependent exercise-induced anaphylaxis; FDEIA) ist eine IgE-vermittelte Anaphylaxie, die erst in Kombination mit Kofaktoren auftritt, z. B. körperlicher Anstrengung. Eine Fehldiagnose als idiopathische Anaphylaxie ist häufig und führt oft zusätzlich zu einer schweren psychischen Belastung für die Patienten. Kasuistik: Ein 12-jähriger Patient mit bekannter Rhinokonjunktivitis allergica und Asthma bronchiale entwickelte beim Fußballspielen direkt nach dem Verzehr eines fischhaltigen Gerichts eine generalisierte Urtikaria. Beim Verzehr von Meeresfrüchten sowie Thunfisch bestünde enoraler Juckreiz, alle anderen Lebensmittel würden vertragen. In der allergologischen Abklärung zeigten sich Sensibilisierungen gegen Kabeljau (Prick 3 mm/4 mm, spez. IgE 0,35 kU/l) sowie Thunfisch (spez. IgE 2,92 kU/l). Es war kein spez. IgE gegen die Parvalbumine, Enolase und Aldolase des Kabeljaus nachweisbar (Gad c 1, Gad m 1-3 <0,1 kU/l). Zusätzlich fanden sich Sensibilisierungen gegen Krusten-und Schalentiere (Prick, spez. IgE) inkl. Tropomyosin der Garnele (rPen a1>100 kU/l). In der oralen Provokationstestung wurde Kabeljau bis kumulativ 124 g zunächst problemlos vertragen. Am nächsten Tag wurde in Kombination mit Sport provoziert. Nach Verzehr von 70 g Kabeljau (kum. 95 g) und anschließender, 15-minütiger anaerober Belastung auf dem Laufband entwickelten sich multiple, stecknadelkopfgroße Urticae, die mit Dimetinden und Prednisolon therapiert wurden. Die antibiotische Therapie brachte keine Besserung. Im Röntgen-Thorax sah man ein flaues, rundlich begrenztes Infiltrat im Mittellappen rechts. Im CT Thorax zeigten sich sacculäre Bronchiektasien im rechten Oberlappen, mediastinale Lymphknotenschwellung und es erhärtete sich der V. a. eine Aspergillose bei Gesamt IgE von 4580 und rekombinantem Allergen rAsp f 4 von 18,1 und rAsp f 6 0,23, Aspergilus IgE. 51,6. Die weiteren Diagnosekriterien für eine ABPA als Hypersensitivitätserkrankung der Lunge waren erfüllt. Therapie: Aufgrund des Nachweises von Aspergillus fumigatus im Bronchialsekret wurde eine Therapie mit Itraconazol begonnen. Itraconazol wird hauptsächlich über das Cytochrom CYP3A4 metabolisiert. Es werden sequenziell 3 Itraconazol-Metabolite gebildet. Diese tragen signifikant zur starken CYP3A4-Hemmung bei. Somit führt die gleichzeitige Gabe von Itraconazol mit CYP3A4-Substraten wie Tacrolimus zu einer Substraterhöhung im Plasma. Daher wurde mit Beginn der Itraconazoltherapie die Dosierung von Tacrolimus reduziert und anfangs engmaschig überwacht. Zusätzlich wurde mehrmals eine Methylprednisolon-Stoßtherapie durchgeführt, um die Entstehung eines Diabetes mellitus bei bereits bestehender gestörter Glukosetoleranz zu verhindern. Unter dieser Therapie besserten sich Lungenfunktion, serologische Parameter und radiologische Zeichen. Die Itraconazol-und Tacrolimus-Spiegel lagen stets im beabsichtigten Bereich. Zusammenfassung: Eine ABPA erfordert in besonderen Situationen ein multidisziplinäres Management. Kein Einfluss atopischer Erkrankungen auf den Verlauf oder die Schwere einer COVID-19-Erkrankung J. Zarnowski, P. Kage, J.-C. Simon, R. Treudler Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Deutschland Hintergrund: In der Literatur sind Assoziationen zwischen Th2-dominierter Immunantwort und Verminderung der viralen Immunabwehr beschrieben worden. Ebenso konnten erste Studien eine geschwächte virale Abwehr sowie erhöhte SARS-CoV-2-Infektionsraten während eines erhöhten Pollenfluges zeigen. Ziel unserer Arbeit war es den Einfluss atopischer Vorerkrankungen auf die Schwere und den Verlauf einer COVID-19-Erkrankung in einer Kohorte Leipziger Patienten zu untersuchen. Methoden: In dieser retrospektiven Studie erfassten wir demografische Daten sowie selbstberichtete Angaben in Hinblick auf die COVID-19-Erkrankung (Symptome, Regenerationszeit) sowie atopische Vorerkrankungen mittels intern konzipierten Fragebogen. Die Patienten wurden nach bestätigter und überstandener SARS-CoV-2-Infektion entweder über ein Anschreiben des Gesundheitsamtes oder aus der allergologischen Sprechstunde rekrutiert. Ergebnisse: Von 107 Patienten gaben 53 (49.5 %, mittleres Alter: 44.4 J) eine atopische Erkrankung an während 54 (50.5 %, mittleres Alter: 44.5 J) als gesunde Kontrollprobanden dienten. In unserer Erhebung zeigten sich keine signifikanten Unterschiede in der Alters-und Geschlechtsverteilung beider Patientengruppen. 104/107 (97.2 %) aller Patienten waren symptomatisch während der COVID-19-Erkrankung. Zwischen beiden Patientengruppen zeigte sich kein signifikanter Unterschied zwischen der Häufigkeit aller berichteten Symptome sowie in der berichteten Regenerationszeit, welche in 69 % (Kontrollprobanden) bzw. 74 % (Atopiker) < 2 Wochen betrug. Ebenso zeigte sich eine vergleichbare Hospitalisierungsrate zwischen beiden Patientengruppen mit jeweils 5.7 % vs. 5.6 %. Schlussfolgerung: In unserer Erhebung zeigte sich kein Einfluss atopischer Erkrankungen auf die Schwere, Hospitalisierungsrate oder Regenerationszeit nach überstandener COVID-19-Erkrankung. Dies ist vergleichbar mit international publizierten Daten, die Th2-dominierte Erkrankungen meist nicht als Risikofaktor identifizieren konnten. Allergie auf Glukosesensoren -Problem gelöst? Pektin -ein Risiko für Allergiker? Risikobewertung zu LTP in Pektin-Varianten Die Mehrheit von Patienten mit einer 50%igen Reduktion des TSS kamen jedoch in der ERS09-Behandlungsgruppe vor und zwar an 6 Tagen der Studiendauer von 7±2 Tagen. Der Anteil von Patienten mit einer Verbesserung der Schwellung bzw. Rötung des Pharynx war um 5,9 % bzw. 5,8 % höher in der ERS09-Gruppe als in der Vergleichsgruppe. Die allgemeine Wirksamkeit des Sprays wurde durch einen höheren Anteil der Ärzte (6,2 %) und Patienten (5,9 %) in der ERS09-Gruppe als gut oder sehr gut als in der Vergleichsgruppe bewertet. Der Anteil von Patienten, die innerhalb der ersten 5 Minuten nach initialer Anwendung des Sprays Linderung verspürten, war um 11,1 % höher in der ERS09-Gruppe Unverträglichkeitsreaktionen im Kontext der COVID-19-Impfung -Erfahrungen aus den zertifizierten Allergiezentren in Deutschland in Kooperation mit Allergieabteilungen und Schwerpunktpraxen Klinik und Poliklinik für Dermatologie In der Phase-2b-Kernstudie (NCT02477332) zeigte Ligelizumab (72 mg, 240 mg alle vier Wochen [q4w]) eine frühere und stärkere Verbesserung der Urtikaria-Krankheitsaktivität bis Woche 20 im Vergleich zu Omalizumab (300 mg q4w) und Placebo. Hier wurde die Wirkung von Ligelizumab auf die Krankheitsaktivität der Urtikaria bei CSU-Patienten untersucht, die zuvor mit Omalizumab behandelt wurden. Methoden: Wir analysierten die Wirkung der Behandlung auf die Krankheitsaktivität (mittels UAS7) bei Patienten, die in der 20-wöchigen Phase-2b-Kernstudie mit Omalizumab 300 mg behandelt wurden. An die Behandlung mit Omalizumab folgte eine bis zu 24-wöchigen behandlungsfreien Auswaschphase. Anschließend wurden die Patienten in der einarmigen, 52-wöchigen Phase-2b-Open-Label-Erweiterungsstudie auf Ligelizumab 240 mg q4w umgestellt. Ergebnisse: Zu Beginn der Extensionsstudie war der mittlere UAS7-Werte ± SD der 53 Patienten, die von Omalizumab auf Ligelizumab umgestellt wurden, zwischen der Kernstudie (29,7± 8,0) und in der Erweiterungsstudie (27,8 ± 8,9) vergleichbar. Die UAS7-Werte nach der Behandlung mit Ligelizumab waren niedriger, und die Veränderung gegenüber dem Ausgangswert (CFB) in UAS7 war bei der Behandlung mit Ligelizumab größer als bei der Behandlung mit Omalizumab in Woche 12 (Ligelizumab: 6.9 ± 9.3 und -20.9 ± 13.1 versus Omalizumab: 11.8 ± 13.3 und -17.7 ± 13.1) und Woche 20 (Ligelizumab: 6,2 ± 9,4 und -21,7 ± 12,3 versus Omalizumab: 12,4 ± 13,0 und -17,1 ± 12,6). Der Rückgang von UAS7 blieb unter der Behandlung mit Ligelizumab während der gesamten 52-wöchigen Verlängerungsstudie erhalten (Woche 28 = 4,6 ± 9,2; Woche 36 = 3,8 ± 8,3, Woche 44 = 4,4 ± 9,2 und Woche 52 = 4,7 ± 9,1). Ergebnisse: Es wurden die Daten von 163 Patienten erfasst, davon waren 140 weiblich und 23 männlich. Das durchschnittliche Alter betrug 57,5 Jahre. Die berichteten Symptome reichten von Hautsymptomen, wie Urtikaria und Angioödemen bis zu Dyspnoe und Kreislaufreaktionen, die in den meisten Fällen innerhalb von 30 Minuten nach der Impfung auftraten. Die Haut-Prick-Testungen mit Impfstoffen waren bei über 95 % der Patienten negativ. Hauttests mit Inhaltsstoffen der Impfstoffe wie Polyethylenglykol 2000 und Polysorbat 80 zeigten einzelne positive Lokalreaktionen. Der von einigen Zentren durchgeführte Basophilen-Aktivierungstest war in > 90 % der Untersuchungen negativ. Patienten, die nach allergologischer Abklärung die 2. Impfung (gleicher Impfstoff oder anderer Impfstoff) erhalten haben, haben diese in der Regel vertragen. Schlussfolgerung: Im Kontext der COVID-19-Impfung kommt es sehr selten zu Sofortreaktionen, die sich an der Haut/ Schleimhaut und noch seltener mit respiratorischen und/oder kardiovaskulären Symptomen manifestieren. In der Regel haben sich die Symptome bei Betroffenen rasch zurückgebildet und die allergologische Abklärung ergab in der überwiegenden Anzahl der Fälle keinen Hinweis auf ein Typ-I allergisches Geschehen. Aufgrund einzelner positiver Befunde mit PEG2000 bzw Polysorbat 80 scheinen diese Inhaltsstoffe als mögliche Ursache in Frage zu kommen. Die zugrundeliegenden Ursachen von Sofortreaktionen bei Patienten im Kontext der COVID-19-Impfung müssen weiter untersucht werden, um Patienten optimal zu beraten und möglichst vielen eine Impfung zu ermöglichen.