key: cord-0064265-11zhbhxc authors: Danne, Thomas; Kordonouri, Olga title: COVID-19 („coronavirus disease 2019“) und Typ-1-Diabetes: Kinder: Risiko Ketoazidose date: 2021-06-10 journal: Diabetologe DOI: 10.1007/s11428-021-00776-2 sha: 881e78b915a4ab18f8905cab3caabd4e6c0f478e doc_id: 64265 cord_uid: 11zhbhxc BACKGROUND: In many chronic diseases, a negative influence of coronavirus disease 2019 (COVID-19) on course and prognosis has been described. OBJECTIVES: The goal is to examine the impact of COVID-19 disease on children and adults with type 1 diabetes. MATERIALS AND METHODS: We evaluated the published literature on the risk assessment of COVID-19 in people with type 1 diabetes and the role of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection in the development of the disease. RESULTS: In adults older than 50 years with type 1 or type 2 diabetes, the risk of severe disease or death from COVID-19 is significantly increased in relation to metabolic control compared with the risks in persons of the same age in the background population. In contrast, severe courses in children with type 1 diabetes have not been described. However, there is an increase of severe illness because of diabetic ketoacidosis (DKA) during the pandemic, both at manifestation and during the course of the disease. Although in humans SARS-CoV‑2 has been shown to infect islet cells, an association with increased incidence of type 1 diabetes has not been demonstrated epidemiologically to date. CONCLUSIONS: Type 1 and type 2 diabetes in older age is associated with fatal outcomes of COVID-19. Children and youth with diabetes do not have an increased risk for COVID-19 mortality. Special attention has to be given on the prevention of DKA both at type 1 diabetes onset and during long-term care. As in many other areas of health care, the COVID-19 crisis could offer the opportunity to establish a virtual diabetes clinic to complement standard outpatient care. . Sowohl bei Erwachsenen mit Typ-1-(T1D) als auch bei denjenigen mit Typ-2-Diabetes (T2D) ist das Risiko eines schweren COVID-19-Verlaufs deutlich erhöht (. Abb. 1), oft in Verbindung mit Adipositas. Diese Beobachtungen beziehen sich jedoch auf ältere Erwachsene mit T1D, von denen 85 % eine Diabetesdauer von mehr als 15 Jahren hatten und die in der Regel an Komorbiditäten litten [16] . Ein erhöhtes Risiko für einen tödlichen Verlauf von COVID-19 liegt demnach nur bei Personen über 50 Jahren mit T1D vor. Das mittlere Alter der in England verstorbenen hospitalisierten Patienten mit T1D lag bei 72 Jahren, mit T2D bei 78 Jahren. Menschen mit T1D und Patienten mit T2D hatten ähnliche adjustierte "odds ratios" (OR) für Krankenhausaufenthalte (3,90 für T1D vs. 3,36 für T2D), Krankheitsschwere (3,35 vs. 3,42) und In-Hospital-Mortalität (3,51 vs. 2,02; [16] ). Im Auftrag des NHS ("National Health Service") des Vereinigten Königreichs wurde die OpenSAFELY-Studie [32] entwickelt. Dabei handelt es sich um eine Plattform für Gesundheitsanalysen, die 40 % aller Patienten in England abdeckt und in der Patientendaten innerhalb des bestehenden Datenzentrums eines großen Anbieters von elektronischen Gesundheitsakten für die Primärversorgung gespeichert werden. Anhand der OpenSAFELY-Daten kann zwar nicht zwischen T1D und T2D unterschieden werden, sie wurden aber allgemein genutzt, um Faktoren zu untersuchen, die mit COVID-19-bedingten Todesfällen assoziiert sind. Primärversorgungsdatensätze von 17 Background. In many chronic diseases, a negative influence of coronavirus disease 2019 (COVID-19) on course and prognosis has been described. Objectives. The goal is to examine the impact of COVID-19 disease on children and adults with type 1 diabetes. Materials and methods. We evaluated the published literature on the risk assessment of COVID-19 in people with type 1 diabetes and the role of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection in the development of the disease. Results. In adults older than 50 years with type 1 or type 2 diabetes, the risk of severe disease or death from COVID-19 is significantly increased in relation to metabolic control compared with the risks in persons of the same age in the background population. In contrast, severe courses in children with type 1 diabetes have not been described. However, there is an increase of severe illness because of diabetic ketoacidosis (DKA) during the pandemic, both at manifestation and during the course of the disease. Although in humans SARS-CoV-2 has been shown to infect islet cells, an association with increased incidence of type 1 diabetes has not been demonstrated epidemiologically to date. Conclusions. Type 1 and type 2 diabetes in older age is associated with fatal outcomes of COVID-19. Children and youth with diabetes do not have an increased risk for COVID-19 mortality. Special attention has to be given on the prevention of DKA both at type 1 diabetes onset and during long-term care. As in many other areas of health care, the COVID-19 crisis could offer the opportunity to establish a virtual diabetes clinic to complement standard outpatient care. Die COVID-19-Krise führte weltweit zu Störungen der Routinen in der ambulanten und stationären klinischen Versorgung [9, 14, 30] . In der gegenwärtigen COVID-19-Pandemie sind Familien von Kindern mit Diabetes besonders auf ihre Diabetestechnologie und Unterstützung durch ihre Diabetesteams angewiesen. Viele Diabeteszentren sind auf Teleme-Der Diabetologe dizin umgestiegen, insbesondere in der pädiatrischen Diabetologie [8, 21] . Aber auch die normalen Routinen für Menschen mit Diabetes und der Zugang zu Gesundheitsdiensten wurden durch die Pandemie erheblich gestört [1, 12, 16, 17] . Der häufige Einsatz von Pumpen und Sensoren insbesondere in der pädiatrischen Altersgruppe ermöglicht das Hochladen von Daten zu Hause als Grundlage für eine sinnvolle telemedizinische Beratung [7, 8] . Eine Herausforderung stellt die Unterstützung von Familien dar, die aus psychosozialen, sprachlichen oder bildungsfernen Gründen nicht in der Lage sind, an einer Versorgung mit Telemedizin teilzunehmen (z. B. weil keine entsprechend Hardware vorhanden ist). Neben der Betreuung durch ein multidisziplinäres Team scheint die Festlegung ehrgeiziger Ziele für den Erfolg der modernen Diabetestherapie von entscheidender Bedeutung zu sein. Diese müssen auch während der Fernbetreuung kommuniziert werden [2, 8] . Wir empfehlen Familien, regelmäßig ihre hochgeladenen Glukosedaten zu überprüfen und das ambulante Glukoseprofil zu betrachten, bei dem die Zeit im Zielbereich (3,9- In Krankenhäusern im gesamten Nordwesten Londons erkrankten 30 Kinder während des Höhepunktes der COVID-19-Pandemie an neu aufgetretenem T1D, was der doppelten Anzahl von Fällen entspricht, die in den vergangenen Jahren in diesem Zeitraum üblicherweise beobachtet wurden [29] . Jedes Kind, das mit COVID-19-Symptomen wie Husten und Fieber eingeliefert wurde, wurde auf das Coronavirus getestet. Von den 21 getesteten Kindern hatten 2 ein positives Testergebnis, während von den 16 Kindern, die auf Antikörper gegen SARS-CoV-2 untersucht wurden, um die vorherige Exposition festzustellen, 3 positiv waren. Insgesamt waren 5 Kinder mit neu auftretendem T1D mit SARS-CoV-2 infiziert worden. Die Autoren stellten somit eine Auslösung des T1D durch dieses Virus in den Raum. Diskussionen löste auch die Fallbeschreibung des Auftretens eines insulinabhängigen Diabetes bei einem diabetesantikörpernegativen 19-jährigen Mann 5-7 Wochen nach einer SARS-CoV-2-Infektion aus [15] . Bei postmortalen Ganzkörperuntersuchungen mit COVID-19 Verstorbener konnte die menschliche Bauchspeicheldrüse als Ziel einer SARS-CoV-2-Infektion identifiziert werden [23] . Diese Ergebnisse legen nahe, dass eine β-Zell-Infektion bei Patienten mit COVID-19 zur beobachteten metabolischen Dysregulation beitragen könnte. Diabetes könnte nicht nur ein Risikofaktor für eine schwere Form von COVID-19 sein, sondern eine Infektion könnte auch eine Diabetesmanifestation auslösen. Sollte eine SARS-CoV-2-Infektion zu einer Insulinresistenz oder einer Störung der Insulinsekretion führen, könnte dies den häufig beschriebenen enormen Insulinbedarfs bei vielen Patienten mit einem schweren Verlauf der Infektion erklären [2] . Die DPV-Arbeitsgruppe wertete die Manifestationsdaten bei Kindern, die zwischen 2011 und 2020 diagnostiziert wurden, zwischen dem 13.03. und dem 13.05. eines jeden Jahres aus, dem Zeitraum, der dem Lockdown in Deutschland im Jahr 2020 entspricht [28] Associations of type 1 and type 2 diabetes with COVID-19-related mortality in England: a whole-population study Practical recommendations for the management of diabetes in patients with COVID-19 Nasal gene expression of angiotensin-converting enzyme 2 in children and adults Blood glucose control during Lockdown for COVID-19: CGM metrics in Italian adults with type 1 diabetes Children and youth with diabetes are not at increased risk for hospitalization due to COVID-19 Glycemicoutcomeassociatedwithinsulin pump and glucose sensor use in children and adolescents with type 1 diabetes. Data from the international pediatric registry SWEET Coronavirus lockdown effect on type 1 diabetes management on children wearing insulin pump equipped with continuous glucose monitoring system COVID-19 pandemic, type 1 diabetes and technology: why paediatric patients are leading the way A worldwide perspective on COVID-19 and diabetes management in 22,820 children from the SWEET project: diabetic ketoacidosis rates increase and glycemic control is maintained COVID-19 and Children With Diabetes-Updates, Unknowns, and Next Steps: First, Do No Extrapolation The Advisory Committee on Immunization Practices' updated interim recommendation for allocation of COVID-19 vaccine-United States COVID-19 related reduction in pediatric emergency healthcare utilization-a concerning trend Impact of COVID-19 lockdown on glycemic control in patients with type 1 diabetes COVID-19 severity is tripled in the diabetes community: a prospective analysis of the pandemic's impact in type 1 and type 2 diabetes Autoantibody-negative insulin-dependent diabetes mellitus after SARS-CoV-2 infection: a case report Risk factors for COVID-19-related mortality in people with type 1 and type 2 diabetes in England: a populationbased cohort study Summary of recommendations regarding COVID-19 in children with diabetes: keep calm and mind your diabetes care and public health advice Ketoacidosis in children and adolescents with newly diagnosed type 1 diabetes during the COVID-19 pandemic in Germany Underlying medical conditions associated with severe COVID-19 illness among children Delayed access or provision of care in Italy resulting from fear of COVID-19 Paediatric diabetes care during the COVID-19 pandemic: lessons learned in scaling up telemedicine services Risks of and risk factors for COVID-19 disease in people with diabetes: a cohort study of the total population of Scotland SARS-CoV-2 infects and replicates in cells of the human endocrine and exocrine pancreas COVID-19 hospitalization in adults with type 1 diabetes: results from the T1D exchange multicenter surveillance study COVID-19 vaccine prioritisation for type 1 and type 2 diabetes Has COVID-19 delayed the diagnosis and worsened the presentation of type 1 diabetes in children? Hierarchisierung von Risikofaktoren für schwere COVID-19-Erkrankungsverläufe im Kontext der COVID-19-Schutzimpfungen. Eine gepoolte GKV-Routinedatenanalyse basierend auf 30 Mio Did the COVID-19 Lockdown affect the incidence of pediatric type 1 diabetes in Germany? Newonset type 1 diabetes in children during COVID-19: multicenter regional findings in the Effect of population Lockdown on pediatric emergency room demands in the era of COVID-19 Type 1 diabetes in people hospitalized for COVID-19: new insights from the CORONADO study Factors associated with COVID-19-related death using opensafely